Wybuch II wojny światowej we wrześniu 1939 r. zmienił nie tylko porządek polityczny ówczesnego świata. W sposób nieodwracalny ucierpiała również kultura. Straty w zakresie muzyki, filmu, literatury, malarstwa czy architektury pozostają do dnia dzisiejszego niepoliczalne. Wskutek wojennych zniszczeń, rabunków i cenzury okupantów sztuka całkowicie zmieniła kierunki rozwoju. Ciągłość kultury dwudziestolecia międzywojennego została w sposób brutalny przerwana. Szczególne miejsce na tle Europy i świata zajmuje tutaj przykład Polski. Wskutek brutalnej polityki okupantów i prowadzonych na jej terytorium działań wojennych na zawsze utracono część jej przedwojennego dorobku. W myśl hasła „Kultura wielu wymiarów”, które przyświeca naszej działalności, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku organizuje Festiwal kultury utraconej. Jego celem jest przybliżenie strat, które polska kultura poniosła w latach 1939–1945 – zarówno w sferze duchowej, jak i materialnej.
PODSUMOWANIE PIERWSZEJ EDYCJI 2022 R.
Wspominamy I edycję autorskiego projektu Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku – Festiwalu Kultury Utraconej. Wydarzenia zorganizowane w jego ramach przybliżały straty, które polska kultura poniosła w latach 1939–1945 – zarówno w sferze duchowej, jak i materialnej. Wyjątkowy dorobek artystyczny II Rzeczpospolitej Polskiej i jego fenomen przypomnieliśmy za pomocą wybranych twórców i ich dzieł.
W ciągu miesiąca zaprezentowaliśmy 9 wydarzeń:
Podczas festiwalu wystąpiło 164 wykonawców.
Festiwal dofinansowano ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Patronat honorowy objął minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.
Partnerzy: Instytut Pamięci Narodowej, Narodowe Archiwum Cyfrowe, TVP Historia, Oblackie Centrum Edukacji i Kultury, Radio Gdańsk, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Patroni Medialni: Polskie Radio, TVP 3 Gdańsk
ZOBACZ RELACJĘ VIDEO
30 kwietnia 2022, godzina 18:00
Muzeum II Wojny Światowej (sala konferencyjna, poziom -3)
Festiwal otwierają dwa nieco zapomniane, choć wyjątkowe dzieła baletowe: „Mandragora” op. 43 Karola Szymanowskiego (1882-1937) oraz „Pieśń o ziemi” Romana Palestra (1907-1989). Balet jako gatunek łączący muzykę i taniec najsilniej rozwijał się w II połowie XIX wieku. Później o jego niezwykłości przypomniał Igor Strawiński. W okresie międzywojennym bardzo chętnie eksploatowali go także polscy kompozytorzy, korzystając z twórczego potencjału tego gatunku. Koncert inauguracyjny przywraca pamięć o międzywojennym balecie, który ewokuje niepowtarzalne wrażenia estetyczne.
„Mandragora” op. 43 jest ilustracyjną pantomimą w trzech scenach autorstwa Karola Szymanowskiego. Utwór wiernie oddaje żartobliwy charakter sztuki teatralnej, pełnej dowcipu i zróżnicowanych elementów stylistycznych. Balet powstały w 1920 roku na zamówienie kierownika muzycznego Teatru Polskiego w Warszawie – Leona Schillera, stanowi doskonałą parodię muzyczną i tym samym nie przypomina indywidualnego stylu twórczego Karola Szymanowskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów.
„Pieśń o ziemi”: balet w trzech obrazach Romana Palestra ukończony został w 1937 roku. Efektowność tego utworu opiera się na zróżnicowanej instrumentacji oraz użyciu licznych wątków melodycznych czerpiących z folkloru nizinnego. Każda z trzech części wykorzystuje tańce i melodie ludowe takie jak: mazur, krakowiak, oberek czy polonez, co w połączeniu z nowatorską harmoniką i doskonale dobranymi środkami wyrazu składa się na bogactwo utworu i jego narracji. Kompozycje Romana Palestra zyskują współcześnie popularność, a muzyka jego autorstwa jest coraz częściej rejestrowana bądź wykonywana na żywo. Artysta tworzył przez sześć dekad, również w okresie dwudziestolecia międzywojennego, brał czynny udział w życiu muzycznym. Od 1936 roku pełnił funkcję sekretarza, a następnie wiceprezesa Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich, natomiast od 1937 roku był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Lata drugiej wojny światowej spędził w Warszawie. W 1940 roku przez około sześć tygodni był więziony na Pawiaku. W okresie Powstania Warszawskiego zaginęło wiele jego partytur. Uważany był za jednego z najwybitniejszych ówczesnych polskich kompozytorów.
Wykonawcy:
Sabrina Stachel
absolwentka dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dyrygentury Kaia Bumanna, założycielka Sea Orchestra wykonującej muzykę nową.
Współpracowała z wieloma zespołami m.in. orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Dédalo Ensemble i orkiestrą kameralną Camerata Gedania, a także prowadziła spektakle realizowane przez Teatr Muzyczny Arte Creatura. W sezonie artystycznym 2021/2022 została uczestniczką programu „Dyrygent-rezydent”, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, w ramach którego współpracuje z Filharmonią Gorzowską. W 2021 roku jako Stypendystka Miasta Gdańska wraz z Sea Orchestra oraz Sopockim Teatrem Tańca przygotowała wykonanie zapomnianego baletu Grażyny Bacewicz „Pożądanie”.
Artystka występuje na scenach wielu polskich instytucji kultury oraz bierze udział w koncertach realizowanych dla telewizji, a swój warsztat doskonali pod okiem wybitnych dyrygentów takich jak maestro Jacek Kasprzyk, George Tchitchinadze, José Maria Florêncio czy Jerzy Salwarowski.
Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Działalność rozpoczęła wraz z inauguracją Filharmonii Gorzowskiej, w maju 2011 roku. Od początku istnienia zespół wykonuje ambitny i zróżnicowany repertuar – od baroku po współczesność. W ciągu dziesięciu sezonów artystycznych wystąpił z wieloma światowej sławy artystami, grając pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak m.in. Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski czy Wojciech Rajski. Jako soliści z Orkiestrą koncertowali m.in. Maxim Vengerov, Thomas Hampson, Soyoung Yoon, Ivan Monighetti, Adam Makowicz, Agata Szymczewska, Konstanty Andrzej Kulka, Małgorzata Walewska, Agnieszka Rehlis, Iwona Hossa, Natalie Choquette, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Janusz Wawrowski, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka i wielu innych znakomitych artystów.
Zespół wielokrotnie występował również z artystami sceny jazzowej i rozrywkowej takimi jak, m.in.: Leszek Możdżer, Włodek Pawlik, Jarek Śmietana, Henryk Miśkiewicz, Jose Torres, Irena Santor, Grzegorz Turnau, Mieczysław Szcześniak, Marcin Wyrostek. Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej na koncie ma także współpracę z kompozytorami – Janem A.P. Kaczmarkiem (Festiwal Transatlantyk) i Radzimirem Dębskim (projekt Hip Hop Symfonicznie z udziałem jednego z najważniejszych polskich raperów Miuosha), a także koncerty na Festiwalu Przystanek Woodstock, gdzie zagrała z Michałem Jelonkiem (2014) oraz amerykańską kapelą rockową Dead Daisies (2017). Muzycy mają w dorobku dwa albumy: „Sibelius, Czajkowski – koncerty skrzypcowe” (2012) nagrany ze skrzypaczką Soyoung Yoon oraz „Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – Spotkanie” (2015). Twórcą i pierwszym dyrektorem Orkiestry był Piotr Borkowski. Następnie zespół pracował pod dyrekcją Moniki Wolińskiej, Jacka Kraszewskiego i od bieżącego sezonu – Przemysława Fiugajskiego.
3 maja 2022, godzina 19:00
Sala im. Jana Olszewskiego w Muzeum II Wojny Światowej, pl. Władysława Bartoszewskiego 1
Występowała na deskach polskich teatrów muzycznych (ROMA, Teatru Muzycznego w Gdyni, Poznaniu i Łodzi), a także Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Syrena i Teatru RAMPA. Jako aktorka filmowa zagrała w filmie „Na chwilę, na zawsze” w reżyserii Piotra Trzaskalskiego. Artystka ma na swoim koncie także role dubbingowe m.in. w filmie „Dumbo”, „Wiedźmin” czy „My Little Pony: Nowe pokolenie”.
Marta Burdynowicz została dwukrotną finalistką Międzynarodowego Konkursu Piosenki Anny German oraz finalistką konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej” (2018). Wokalistka wystąpiła na wielu festiwalach i koncertach musicalowych na terenie całej Polski, m.in. w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku i Filharmonii Opolskiej. Ponadto wzięła udział w koncertach poświęconych muzyce filmowej (warszawski Torwar, 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie), a także realizowanych dla telewizji („Szansa na Sukces: Opole 2020” w odcinku z piosenkami Zbigniewa Wodeckiego). Jurorka obydwu edycji programu rozrywkowego „Śpiewamy Razem: All Together Now”.
Maria Malinowska sopran, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2016 roku. Obecnie współpracuje między innymi z Cappellą Gedanensis, Operą Bałtycką oraz jest członkinią zespołu trzech sopranów Bellcanti – Opera girls.
Została laureatką konkursów wokalnych im. Marii Stankowej w Olsztynie – w 2008 (3. miejsce) i w 2010 (1. miejsce) oraz półfinalistką Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (2020). W 2018 roku zadebiutowała na deskach gdańskiej Opery Bałtyckiej w operetce „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha wcielając się w postać Minerwy oraz Junony. Wzięła udział także w produkcjach uczelnianych jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” oraz Arminda w „La finta giardiniera” W. A. Mozarta. W 2016 wystąpiła wraz z Filharmonią Bałtycką w koncercie „Pomorskie talenty” jako najlepsza studentka roku akademickiego 2015/2016.
Bliski jest jej repertuar związany z wykonawstwem artystycznej pieśni polskiej, niemieckiej oraz kaszubskiej, a także muzyka z okresu 20-lecia międzywojennego. Jest jedną z solistek na powstałej w 2020 roku płycie pt. ,,ODnowa” z muzyką do słów Mariana Hemara powstałej we współpracy z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Karol Drozd aktor, wokalista, tancerz. Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w specjalności – musical. Jako wokalista współpracuje z wieloma Teatrami Muzycznymi w Polsce i za granicą, a ponadto jest trzykrotnym mistrzem Polski i dwukrotnym półfinalistą mistrzostw świata w tańcach latynoamerykańskich. Wraz z formacją Takt Chadek Chełm został finalistą I edycji telewizyjnego programu „Got to Dance – tylko taniec”.
W swoim dorobku posiada główne role w musicalach: “Love Story” (Nowy Teatr Słupsk), “Crazy for You” (Opera za Zamku w Szczecinie), „Grimm” (Uckermarkische Buhnen Schwedt), “Opera za trzy grosze” (Teatr Variete Kraków), “Footloose” (Teatr Muzyczny w Poznaniu), “Rock of Ages” (Teatr Syrena Warszawa), „Pretty Woman” (Teatr Muzyczny w Łodzi), „Sunset Boulevard” (Opera Nova w Bydgoszczy).
Artysta koncertował również z Filharmonią Pomorską im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Filharmonią Warmińsko-Mazurską im. Feliksa Nowowiejskiego, Szymon Sutor Orchestra oraz Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy, a także wziął udział jako solista w cyklu koncertów „Mazowsze w sercu Wolnej Niepodległej” organizowanym przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie.
Jakub Kornackiaktor filmowy i teatralny, od dwudziestu lat związany z trójmiejską sceną muzyczną. Jest solistą i wykładowcą Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni oraz autorem licznych scenariuszy teatralnych, filmowych i radiowych, a także spektakli z piosenkami.
Piosenka aktorska leży w centrum jego artystycznych zainteresowań, a Marian Hemar jest jednym z najbardziej cenionych przez niego autorów. Jakub Kornacki jest także liderem zespołu Kannan.
Aktualnie można obejrzeć jego autorskie spektakle z piosenkami: „Ballady Osiedlowe” i „Wcięło Wiewióra” zrealizowane kolejno – dla Teatru Gdynia Główna oraz PPSWA w Gdyni.
Zespół wokalny Art’n’Voices oktet powstał w 2010 roku, jest laureatem Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w kategorii: Album Roku – Muzyka Współczesna. W jego skład wchodzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, a także osoby od wielu lat związane z pomorską sceną chóralną.
Art’n’Voices był wielokrotnie nagradzany w konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. W swoim dorobku posiada m.in. dwie 1. nagrody prestiżowych konkursów należących do Europejskiego Grand Prix Chóralistyki: „Polifonico Guido di Arezzo” we Włoszech (2017) i „Tolosako Abesbatza Lehiaketa” w Hiszpanii (2019).
Wśród fonograficznego dorobku zespołu znajdują się 3 autorskie albumy: „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej” (2013) z kompozycjami liderki zespołu – Anny Rocławskiej-Musiałczyk, „Art’n’Voices Live in Provence” (2019) oraz „Midnight Stories. Contemporary Music of Polish Composers” (2021, wyd. DUX) nagrodzona nagrodą Fryderyk. W 2021 r. Art’n’Voices pojawił się gościnnie na dwóch płytach: „Da Vinci” (Tomasz Chyła Quintet) oraz „Marian Hemar – ODnowa” (DUX).
Oktet z powodzeniem koncertuje w całym kraju i Europie prezentując muzykę wszystkich epok, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji współczesnych.
Skład Zespołu Wokalnego Art’n’Voices:
Małgorzata Priebe i Maria Krueger (soprany), Anna Rocławska-Musiałczyk i Marta Jundziłł (alty), Mateusz Warkusz i Szymon Duraj (tenory), Tomasz Chyła i Filip Czajkowski (basy).
Orkiestra Kameralna Discantus pod dyr. Sławomira Bronka zespół powstał w 2010 roku z inicjatywy Sławomira Bronka. W jej skład wchodzą instrumentaliści związani z instytucjami muzycznymi Trójmiasta. Misją Orkiestry Kameralnej Discantus jest promocja dzieł wokalno-instrumentalnych do tekstów w języku regionalnym – kaszubskim.
Wraz z Chórem Kameralnym Discantus z Gowidlina w 2010 roku orkiestra prawykonała „Kaszubskie Magnificat” Michała Sławeckiego. W 2016 roku zespół wziął udział w prawykonaniu dzieła o charakterze sakralnym – „Kaszubskiego Te Deum” Adama Diesnera do słów franciszkanina br. Zbigniewa Joskowskiego, a w 2019 roku dedykowanego chórowi i orkiestrze Discantus „Kaszubskiego Stabat Mater – Matczi serce” autorstwa Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Wymienione wyżej dzieła muzyczne zostały nagrane i wydane na płytach CD.
13 maja 2022, godzina 19:00
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury w Gdańsku
W przeddzień premiery spektaklu „Obywatel Jonud” poświęconego postaci Eugeniusza Bodo, zapraszamy na wykład przybliżający losy przedwojennych twórców filmowych, który będzie doskonałym wprowadzeniem do kontekstu historycznego sztuki.
Filmowcy i włodarze kinematografii Polski Ludowej patrząc w przeszłość – na kino II Rzeczpospolitej – pytali zazwyczaj retorycznie: „czego tu żałować?”. Tego rozrywkowego, tandetnego artystycznie kina? Tych egzaltowanych gwiazd? Drobnokapitalistycznego, kruchego przemysłu filmowego (a właściwie rzemiosła), uzależnionego od wielkich warszawskich kin? Niewybrednego gustu widzów? Ale kino międzywojenne – widziane bez tego protekcjonalnego podejścia, „piętro niżej” – było częścią ówczesnej kultury, potrafiło zapisać – choć nie w pełni – jej kod, jej obraz. Obraz państwa wielowyznaniowego – choć z dominacją katolików (stąd obecność w kinach filmów religijnych, bez odpowiednika w PRL), to jednocześnie otwartego na filmy jidysz; państwa pamiętającego o ledwie wywalczonej niepodległości (stąd wielka rola filmów historyczno-patriotycznych). To rzemieślnicze kino pamiętało o widzach, dla których wizyta w przybytku X Muzy była przede wszystkim ucieczką w świat fantazji, wytchnieniem po ciężkiej pracy. Druga wojna światowa zniszczyła ten ekranowy świat (ale czy do końca?). Nie tylko symbolicznie, ale także realnie – uśmierciła wiele wybitnych postaci ze świata filmu: Kazimierz Junosza-Stępowski nie zagrał już profesora Wilczura, Witold Zacharewicz – kolejnego króla, Eugeniusz Bodo nie zaśpiewał kolejnego szlagieru (ach, te komedie muzyczne!), Franciszek Brodniewicz nie czarował dam jako ordynat Michorowski. Wyemigrował Michał Waszyński (reżyser co piątego filmu w latach trzydziestych!) czy ponętna Ina Benita. A te gwiazdy kina przedwojennego, które zostały w Polsce (a było ich naprawdę wiele) właściwie zniknęły z firmamentu, błąkając się – poza nielicznymi wyjątkami – po peryferiach kina PRL.
Prelegent
Krzysztof Kornacki
doktor habilitowany, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, filmoznawca, specjalizuje się w historii kina polskiego.
Autor książek, m. in.: „Kino polskie wobec katolicyzmu 1945 – 1970”, „Popiół i diament Andrzeja Wajdy”; redaktor kilku tomów zbiorowych, w tym „Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie” oraz „Sacrum w kinie: dekadę później”; redaktor naczelny serii Gdyńskich Zeszytów Filmowych SCRIPT, członek rad naukowych pism „Panoptikum”, „Pleograf”, „Załącznik Kulturoznawczy”; wykładowca m. in. Uniwersytetu Gdańskiego oraz Gdyńskiej Szkoły Filmowej; członek-specjalista Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk.
14 maja 2022 godz. 16.00
15 maja 2022 godz. 18.00
Muzeum II Wojny Światowej (sala konferencyjna, poziom -3)
Spektakl powstał na zamówienie Instytutu Pamięci Narodowej.
Spektakl podejmuje wielowątkową historię śmierci jednego z najwybitniejszych twórców polskiego kina przedwojennego – Eugeniusza Bodo. Do 1989 roku w społeczeństwie krążyło wiele różnych, wykluczających się wersji wyjaśniających okoliczności śmierci artysty. Dopiero rozpad Związku Radzieckiego umożliwił dotarcie do akt NKWD, z których wynika, że Bodo zmarł z wycieńczenia
w październiku 1943 roku w łagrze sowieckim Kotłas w obwodzie archangielskim. Narracja spektaklu zbudowana jest wokół przesłuchań Bodo, którego funkcjonariusze NKWD oskarżają o działalność szpiegowską. Sytuacja przybiera obrót potwornie surrealistyczny, gdy okazuje się, że dowodami na rzekome szpiegostwo mają być… filmy, które aktor współtworzył! Dramaturgię zdarzeń potęguje rodzaj fatum, które zdaje się kreować okoliczności działające na niekorzyść bohatera wbrew wszelkim zasadom logiki. Autentyczna historia bożyszcza przywodzi na myśl skojarzenia z prozą takich mistrzów pióra jak Michaił Bułhakow czy Franz Kafka. Sceny śledztwa przeplatane są retrospektywami z czasów, gdy Bodo święcił rekordy popularności na planach filmowych i na scenach kabaretów w Polsce i Rosji. Będziemy mieli okazję usłyszeć wykonania takich przebojów jak „Sex appeal” czy utworów nieco mniej rozpoznawalnych.
Spektakl zostanie wystawiony dwukrotnie: 14 i 15 maja 2022 roku o godzinie 16:00 i 18:00 w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Twórcy
scenariusz i reżyseria: Jakub Kornacki
aktor filmowy i teatralny, absolwent PWST w Krakowie, od dwudziestu lat związany z trójmiejską sceną muzyczną. Jest wykładowcą Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni oraz autorem licznych scenariuszy teatralnych, filmowych i radiowych, a także spektakli z piosenkami. Jakub Kornacki jest liderem zespołu Kannan, z którym nagrał dwie autorskie płyty: „Tato” (2013) i „Trzy Sny” (2018).
Aktualnie można obejrzeć jego autorskie spektakle z piosenkami: „Ballady Osiedlowe” i „Wcięło Wiewióra” zrealizowane kolejno – dla Teatru Gdynia Główna oraz PPSWA w Gdyni. W twórczości Jakuba Kornackiego pojawiają się także dzieła opowiadające historię, jak „Westerplatte” (2021) – sztuka o tragicznych losach Polaków zamieszkujących Wolne Miasto Gdańsk tuż przed wybuchem II Wojny Światowej czy obecny na niniejszym Festiwalu „Obywatel Junod” (2022).
opracowanie muzyczne: Artur Guza
kompozytor, aranżer, pedagog. Absolwent Kompozycji i Aranżacji na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, gdzie kształcił się także na kierunku – wokalistyka jazzowa. Ukończył ponadto Państwowe Studium Wokalno-Aktorskie im. D. Baduszkowej w Gdyni.
Jako kompozytor, aranżer i kierownik muzyczny przygotował kilkadziesiąt produkcji teatralnych współpracując z wieloma reżyserami (m.in. T. Czarnecki, M. Talarczyk, J. J. Połoński, T. Mandes). Za opracowanie muzyczne spektaklu „Tuwim dla dorosłych” (reż. J. J. Połoński, 2013) otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka.
wizualizacje: Szymon Gajdamowicz
artysta grafik urodzony w Pucku. Otrzymał dyplom z wyróżnieniem na kierunku grafiki w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych Gdańsku (2021). Jego domeną twórczą są głęboko przemyślane projekty o dużym ładunku intelektualnym, w których forma i technika podporządkowują się maksymalizacji wyrazu artystycznego.
Szymon Gajdamowicz wykonuje grafiki cyfrowe i plakaty reklamowe, a także zajmuje się malarstwem sztalugowym. W swoim dorobku posiada wiele projektów graficznych, malarskich, linorytów, miedziorytów, obrazów olejnych poruszających ważkie społecznie, a także osobiste tematy. Artysta jest autorem filmowych animacji tematycznych, będących integralną częścią spektaklu „Westerplatte” zrealizowanego przez Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (2021).
konsultacja historyczna: Bartosz Januszewski
absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, historyk, nauczyciel dyplomowany, redaktor podręczników szkolnych. Pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Gdańsku. Autor książek i artykułów, w których porusza tematykę wojennych losów polskiego środowiska kinematograficznego: Eugeniusz Bodo. Z wielkiego ekranu w otchłań Gułagu (2018); Za winy niepopełnione. Eugeniusz Bodo (1899–1943) (2020); Kino pod okupacją. Wojenne losy i postawy polskich filmowców (1939–1945) (2021). Publikuje w „Biuletynie IPN”, „Komunikatach Mazursko-Warmińskich”, „Histmag.org”. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki strat kultury polskiej w czasie II wojny światowej oraz dwudziestowiecznych zbrodni wojennych i ludobójstwa.
Spektakl powstał na zamówienie Instytutu Pamięci Narodowej.
Producent wykonawczy: Towarzystwo Społeczno – Kulturalne Żydów w Polsce.
22 maja 2022, godzina 18.00
Muzeum II Wojny Światowej (sala konferencyjna, poziom -3)
Widowiskowy koncert muzyki rozrywkowej z okresu międzywojnia został wzbogacony o element doskonale dopłeniający całość tego wydarzenia – rewię. Podczas koncertu usłyszymy między innymi takie przeboje jak: Umówiłem się z nią na dziewiątą, Miłość ci wszystko wybaczy czy Ada, to nie wypada!. O niezwykłą atmosferę towarzyszącą twórczości polskich artystów lat 20. i 30. zadbają znakomici śpiewacy: Magdalena Chmielecka, Barbara Lewicka, Grzegorz Piotr Kołodziej oraz Szymon Kobyliński w towarzystwie orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych pod dyrekcją Sylwii Janiak – Kobylińskiej. Scenę ożywią tańcem Hanna Kołodziej i Mateusz Prondziński z Akademii Tańca Smooth Pruszcz Gdański. Reżyserem i choreografem widowiska jest Anna Fedyniak – Kołodziej, prezes Fundacji Kultura.Teraz! Aranżacje stworzył Kamil Cieslik.
Wykonawcy:
Magdalena Chmielecka
sopran, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego.
Artystka została laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclee w Braili (Rumunia) – nagroda dla Najlepszego Młodego Artysty oraz finalistką Międzynarodowego Konkursu Belcanto im. Vincenzo Belliniego w Catanii na Sycylii.
Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku. Ma także na swoim koncie rolę Stasi w „Księżniczce czardasza” zrealizowanej przez fundację Kultura.Teraz!.
Barbara Lewicka
sopran, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu solowego oraz Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie gitary klasycznej.
Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach mistrzowskich pod okiem wybitnych artystów takich jak Katia Ricciarelli, Salvatore Fisichella, Matti Asikainen, Helena Łazarska, Dorothy Irving, Teresa Żylis-Gara oraz Dariusz Grabowski.
W przedstawieniu „Księżniczka czardasza” wyprodukowanym przez Fundację Kultura.Teraz! wcieliła się
w tytułową rolę Sylvy Varescou.
Pracuje jako pedagog śpiewu w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.
Katarzyna Syguła
sopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalno-aktorskie w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz podyplomowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie.
Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego „Bella Voce” oraz konkursu wokalnego w ramach VII Letniej Akademii Śpiewu. Katarzyna Syguła od 2014 roku współpracuje z Chorakademie Lübeck pod dyrekcją Rolfa Becka, z którym koncertowała w Niemczech, Chinach, Korei Południowej i Brazylii. Artystka posiada w swoim dorobku nagrania płytowe. Najnowsze z nich to „Akson. Scrabble Opera” Marcina Piotra Łopackiego zarejestrowana dla wytwórni Requiem Records (Opus Series).
Grzegorz Piotr Kołodziej
baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”, kształcił się także w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Laureat Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999).
Zainteresowania wykonawcze artysty obejmują różne gatunki muzyczne. W swoim dorobku artystycznym posiada zarówno role Figara w operze „Wesele Figara” i „Cyrulik sewilski”, jak również Hethcliffa w musicalu „Wichrowe Wzgórza” czy Boniego w operetce „Księżniczka Czardasza”.
Grzegorz Piotr Kołodziej jest współtwórcą Fundację Kultura.Teraz!, która na początku 2020 r. wystawiła w Gdańsku operetkę Imre Kalmana ”Księżniczka czardasza”. Przedstawienie obejrzało prawie 4 tysiące gdańszczan. Grzegorz Piotr Kołodziej kreował w nim rolę Boniego.
Szymon Kobyliński
bas, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku. Kształcił się również w Conservatorio
di Musica Giuseppe Verdi w Turynie oraz International Opernstudio w Hamburgu. Artysta doskonalił swoje umiejętności wokalne pod kierunkiem uznanych pedagogów (C. Desderi, R. Bruson, T. Krause, B. Giaiotti, A. Dobber, A. Saciuk).
Już na studiach zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w operach „Borys Godunow” oraz „Lukrecja Borgia”. W latach 2012-2015 występował w Staatsoper w Hamburgu. Poza muzyką operową znakomicie odnajduje się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i kameralnym, a także piosenkarskim.
Sylwia Janiak – Kobylińska
dyrygentka, adiunkt w Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ. Artystka jest założycielką Bałtyckiej Filharmonii Młodych, a także instruktorką Sceny Muzycznej Gdańskiego Archipelagu Kultury. W 2015 r. otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej w specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa, a w kadencji 2020-2024 pełni funkcję Dziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Jest laureatką wielu nagród m.in.: Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2013), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2016), Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007), Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014), Nagrody III st. Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2016).
Na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga, jako najmłodszy uczestnik, zdobyła Nagrodę Maestro Antoniego Wita oraz Nagrodę Dyrektora Strathmore Symphonic Orchestra Piotra Gajewskiego.
Pełniąc funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w latach 2013-2015 współpracowała z Łukaszem Borowiczem, Tadeuszem Kozłowskim, Andriejem Yurkievichem, Friedrichem Heiderem przygotowując premiery oper: Pucciniego, Statkowskiego, Mozara i Verdiego.
Anna Fedyniak – Kołodziej
Współzałożycielka i prezes fundacji Kultura.Teraz! działającej na rzecz kultury trójmiejskiej, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Dyrygentury Chóralnej, Rytmiki i Wychowania Muzycznego, specjalistka w zakresie metodyki nauczania rytmiki i kształcenia słuchu.
Uczestniczyła w kursach prowadzonych przez Batię Strauss (Izrael),prof. M. Skazińską (Poznań), prof. E. Szatan (Gdańsk). Jako ceniony pedagog współpracuje z Gdańskimi Szkołami Autonomicznymi, a także z Akademią Muzyczną w Gdańsku i Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną w Gdańsku. Jest współzałożycielką, a obecnie dyrektorem przedszkola o profilu artystyczno-językowym w Gdańsku Matemblewie.
Hanna Kołodziej i Mateusz Prondziński
para taneczna na co dzień trenująca w Klubie Tańca Towarzyskiego „Smooth” w Pruszczu Gdańskim pod okiem Adriana Kapały. Ich pasją są tańce standardowe: walc, tango, foxtrot, qiuckstep.
23 maja 2022, godz. 19.00
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury w Gdańsku, ul Elżbietańska 9/10
Trzech wspaniałych twórców, których życiowe ścieżki były zgoła odmienne, łączyły piętno jakie wojna odcisnęła na ich losach oraz towarzyszące im poczucie wyobcowania i tęsknoty za ojczyzną. Wszyscy też byli nadzwyczaj wybitnymi kompozytorami, czego świadectwem są ich imponujące dorobki artystyczne. Historie percepcji ich muzycznej spuścizny są różne. Dużą pomyślnością cieszą się utwory Panufnika, które są obecne w programach europejskich i światowych nieprzerwanie od czasu ich powstania. Natomiast twórczość Laksa oraz Wajnberga została szczególnie doceniona w ostatnich dekadach, coraz częściej goszcząc na światowych scenach.
Wykład dr Dominiki Glapiak zwieńczy koncert „Laks, Wajnberg, Panufnik – muzyka wielkich emigrantów”, na który złożą się trzy reprezentatywne, znakomite dzieła kameralne kompozytorów w wykonaniu Polish Piano Trio oraz studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Wykonawcy:
* Polish Piano Trio
w skład zespołu wchodzą pedagodzy gdańskiej Akademii Muzycznej: Robert Kwiatkowski (skrzypce), Błażej Goliński (wiolonczela) oraz Dominika Glapiak (fortepian). Trio powstało w 2017 z zamiarem połączenia indywidualnych doświadczeń zebranych przez członków zespołu na różnych płaszczyznach aktywności twórczej. Muzyka kameralna okazała się być obszarem wspólnych działań trojga artystów.
Trio z powodzeniem koncertuje w kraju i za granicą; w grudniu 2018 roku oraz w maju 2019 roku prezentowali się na koncertach i prowadzili lekcje mistrzowskie w Turynie i w Rzymie (Włochy). W 2019 roku, nakładem wydawnictwa CD Accord ukazała się płyta Polish Piano Trio z kompozycjami Szymona Laksa „Simon Laks – in between”. Znalazły się na niej utwory dotychczas nierejestrowane w Polsce i na świecie, przywracające pamięć fascynującej, choć zapomnianej muzyce XX wieku. Trio realizowało projekty koncertowe i badawcze popularyzujące nieznaną muzykę kameralną polskich kompozytorów – Michała Bergsona, Antoniego i Karola Kątskich, Ludomira Różyckiego i innych.
Robert Kwiatkowski
muzyk kameralista występujący w Polsce i za granicą – w Europie i obu Amerykach; prowadzi klasę kameralistyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, w której w 2017 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej, a w 2019 stanowisko profesora macierzystej uczelni.
Artysta jest laureatem nagrody Gryfa Pomorskiego w kategorii „Kreacje artystyczne (2021); w 2017 otrzymał odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury”, podkreślającą wielowymiarową działalność artystyczną muzyka. Jako solista występował ponad czterdziestokrotnie z takimi orkiestrami jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orquesta Sinfónica de Tenerife, Orquesta Sinfónica de Chile, Polska Filharmonia Bałtycka, Radomska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Hanseatica, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Kaliska. Aktualnie piastuje stanowisko koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku, jednocześnie regularnie współpracując w tym charakterze z uznanymi orkiestrami w Polsce i na świecie. Już jako student odnosił sukcesy na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kameralnych jako prymariusz kwartetu fortepianowego Dali. Podobnymi sukcesami mogą pochwalić się obecnie jego studenci.
Błażej Goliński
doktor habilitowany, prowadzi klasę wiolonczeli na macierzystej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego, a swój warsztat doskonalił podczas kursów mistrzowskich u takich artystów jak Mischa Maisky, Ivan Monighetti, Victoria Yagling, Angelika May, Roman Jabłoński.
Jako kameralista brał udział w wielu koncertach i festiwalach w kraju i za granicą, współpracując ze znakomitymi muzykami (Jan Stanienda, Mirel Jancovici, Robert Kabara, Monica Cattarossi, Marek Toporowski); od 2004 roku współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku, piastując stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel. Występował jako solista z Orkiestrą Kameralną Hanseatica oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Artysta został laureatem i finalistą licznych konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Prowadzi także działalność pedagogiczną w ramach kursów i lekcji mistrzowskich w kraju i za granicą oraz pracuje jako juror konkursów wiolonczelowych.
Dominika Glapiak
pianistka, adiunkt ze stopniem doktora na Akademii Muzycznej w Gdańsku, współpracuje z klasą skrzypiec prof. Konstantego Andrzeja Kulki oraz prowadzi zespoły kameralne. Koncertowała zarówno jako solistka, jak i kameralistka w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Izraelu oraz Ameryce Południowej.
Doświadczenie zdobyła przy współpracy z wybitnymi pedagogami: w klasie prof. Diny Yoffe w Düsseldorfie podczas studiów podyplomowych, w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala oraz w klasie kameralistki prof. Anny Prabuckiej-Firlej w trakcie studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Dominika Glapiak jest laureatką konkursów muzycznych w kraju i za granicą (Treviso, Padwie, Osace, Smorgoniu, Gdańsku i Wiedniu). Wielokrotnie brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, a także realizowała nagrania muzyki solowej i kameralnej z wyśmienitymi partnerami muzycznymi dla wydawnictw: DUX, MTS Studio, Acte Préalable i CD Accord; beneficjentka stypendiów Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Banku Kobiet Ambitnych.
** Kwintet fortepianowy w składzie:
Eliza Fronszczyk – skrzypce
Aleksandra Abramowicz – skrzypce
Aleksandra Michalec – altówka
Paulina Gorbach – wiolonczela
Arkadiusz Cierniak – fortepian
Kwintet należy do wyróżniających się zespołów kameralnych i studiuje w klasie kameralistyki dr Dominiki Glapiak.
Program koncertu
Szymon Laks (1901-1996) – Kwintet fortepianowy na motywach polskich melodii popularnych **
czas trwania: 19 minut
Mieczysław Wajnberg (1919-1996) – Trio op. 24 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian *
czas trwania: 30 minut
Andrzej Panufnik (1914-1991) – Trio op. 1 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian *
czas trwania: 18 minut
27 maja 2022 r. 19:00
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury w Gdańsku
Prelegent: zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Historii Ukrainy podczas II Wojny Światowej w Kijowie dr Ludmiła Rybczenko, specjalista w dziedzinie historii Ukrainy, ma wieloletnie doświadczenie muzealnicze. Zrealizowała wiele projektów naukowych, wystawienniczych i edukacyjnych, dotyczących m.in. historii Ukrainy Karpackiej, sowieckich mobilizacji wojskowych na terenie Ukrainy w latach 1941–1945, ukraińskich Sprawiedliwych wśród Narodów Świata czy Babiego Jaru w Kijowie. Wyniki jej badań ukazały się w ponad 30 publikacjach. W ramach współpracy naukowej prezentowała działalność swojej instytucji na Ukrainie, w Polsce, Chinach, Izraelu i Słowenii. Podczas wykładu dr Rybczenko przybliży historię, działalność oraz misję muzeum, które reprezentuje – czyli informowanie o ukraińskim wymiarze II wojny światowej oraz o powojennym życiu Ukraińców pod okupacją sowiecką. Prelegentka naświetli również zmiany, które zaszły w instytucji w wyniku rosyjskiej aneksji Krymu i wojny w Donbasie. W kijowskim muzeum od tego czasu nie tylko pojawiają się nowe ekspozycje. Placówka stała się miejscem spotkań kombatantów wojny w Donbasie, ceremonii honorowania i wręczania odznaczeń oraz platformą patriotycznej edukacji obywateli. Rybczenko opowie również o tym, jak zmieniło się życie instytucji 24 lutego 2022 r., po barbarzyńskiej inwazji Rosji na Ukrainę. Słuchacze dowiedzą się, w jaki sposób muzeum kontynuuje swoją działalność zarówno na Ukrainie, jak i na świecie.
29 maja 2022, godzina 18.00
Muzeum II Wojny Światowej (sala konferencyjna, poziom -3)
Organizator: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Inspiracją do stworzenia koncepcji koncertu Razem stały się ziemie utracone. Regiony Polski, które w wyniku zmian historycznych przestały być częścią naszej ojczyzny. Wraz z nimi utraciliśmy nie tylko przestrzenie geograficzne, ale również bogate dziedzictwo kulturowe w nich ulokowane, które następnie w innej szerokości geograficznej, zostało poddane niebywałej próbie czasu. Kultury utracone ocalały dzięki działalności ludzi, których są one częścią – środowiskom ekspatriantów i repatriantów w granicach obecnej Polski. W ten sposób na przykład mamy Podole na Dolnym Śląsku czy Wilno w Gdańsku.
Rzeczpospolita jest w swojej tkance wielokulturowa dzięki różnym narodowościom, których kultury naturalnie przenikały się z rodzimą, w efekcie tworząc kulturowy kolaż. Koncert będzie niepowtarzalną okazją, by tego doświadczyć. Usłyszymy muzyczny obraz malowany wieloma językami, tradycjami muzycznymi i ideami, dla których wspólna była przestrzeń geograficznej. Pośród nich: Polacy Kresowiacy z różnych miejsc II Rzeczypospolitej, Zaolziacy ze Śląska Cieszyńskiego, Ormianie, Tatarzy, Romowie, Ukraińcy, Białorusini, Litwini, Żydzi, Huculi, Łemkowie, Bojkowie, Karaimi, Słowacy, Niemcy, Czesi oraz ludzie, którzy określali się mianem tutejszych, stąd. Ich głosy zabrzmią wspólnie, naturalnie i swobodnie, jak to się działo w przeszłości.
W wielowymiarowy świat kultur zabierze nas Joszko Broda, artysta urodzony między dwoma górami: Ochodzitą i Baranią Górą. Na Ochodzitej przebiega europejski podział wód. Z jednej strony góry woda spływa do Bałtyku, a z drugiej do Morza Czarnego. Natomiast na Baraniej Górze biją źródła Wisły.W tym miejscu znajduje się graniczny styk trzech państw i narodów: Polski, Słowacji i Czech. Przenikanie się kultur jest osobistym doświadczeniem artysty, w jego żyłach płynie krew karpackich górali, Ślązaków, którzy przetrwali wieki w symbiozie z innymi narodami.
Wykonawca:
Joszko Broda – chrust, glina, poroża i trochę metalu w połączeniu z pasterską monotonią, zapachem gnoju oraz zawsze obecnym lasem – tak wizjonersko możnaby opisać genezę powstania muzyki Joszki Brody;do najbardziej charakterystycznych elementów jego instrumentarium należą: drumla, liść, słomka, trzcina, okaryna, fujary, rogi i dudy; niezależność wywalczona w górskich przestrzeniach i osadzona w kulturze Karpat z mocnym odniesieniem do bajecznej Istebnej pozwoliła mu na przekroczenie ram i kanonów w twórczości, przy jednoczesnym zachowaniu meritum sprawy; muzyka Joszki opiera się przede wszystkim na brzmieniu i komunikacji; artysta gra, komponuje i produkuje, współpracując z czołowymi muzykami polskiej sceny muzycznej; jest autorem wielu albumów, brał również udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt z innymi twórcami; tworzy muzykę do teatru i filmu; proponuje ambitną przestrzeń twórczą w pracy z dziećmi.
31 maja 2022, godzina 14:00
Antena Radia Gdańsk
Dwudziestolecie międzywojenne i trzymilionowa społeczność żydowska żyjąca w Polsce. Tradycyjna i zasymilowana jednocześnie. Społeczność niezwykle aktywna biznesowo, kulturalnie, sportowo, wydawniczo i artystycznie. Zaangażowana w budowanie pozytywnego wizerunku przedwojennej, wieloetnicznej Polski. To obraz celowo zapomniany, dorobek skutecznie umniejszany i pomijany w świadomości społecznej za sprawą peerelowskiej propagandy szerzonej po drugiej wojnie światowej. Tym niemniej wielokulturowa Polska z okresu przedwojennego jest wspomnieniem fascynującym i autentycznym zarazem. Bynajmniej niedającym się sprowadzić do antysemickich wystąpień politycznych, gett ławkowych czy innych wstydliwych kart historii tamtego okresu. Słuchowisko Żydowski kalejdoskop radiowy jest próbą ożywienia świata, który przeminął, ale który może zaistnieć dziś w naszej wyobraźni dzięki magii radia.
Inspiracją do stworzenia scenariusza stało się hipotetyczne założenie, że audycje radiowe sprzed roku 1939 mogły się zachować. Choć nie pozwalały na to ówczesne możliwości techniczne, a taka audycja nigdy nie pojawiła się na antenie Polskiego Radia, to właśnie gatunek science fiction wydaje się być idealnym sposobem na opowiedzenie tej historii.
Twórcy:
Scenariusz i reżyseria:
Artur Hofman – Absolwent Wydziału reżyserii warszawskiej PWST. W latach 1993-98 był etatowym reżyserem szczecińskiej Opery i Operetki, zaś w latach 2003-2008 pracował jako reżyser w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Pracował w wielu teatrach w całej Polsce, współpracował z Teatrem Telewizji,
a także realizował programy dla telewizji publicznej i stacji komercyjnych. Ma w dorobku realizację ponad 50 tytułów teatralnych (opery, operetki, musicale, spektakle dramatyczne), 9 spektakli Teatru Telewizji oraz 4 filmy dokumentalne (m.in. „Jakub Rotbaum”, „Kościół w piekle”). Jedną z ostatnich realizacji jest spektakl Teatru Telewizji „Okno na tamtą stronę”
Prezes Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce oraz redaktor naczelny miesięcznika „Słowo Żydowskie”. Przedstawiciel mniejszości żydowskiej w KWRiMNiE.
Obsada:
Jakub Kornacki, Szymon Sędrowski, Monika Bartoszewicz, Maciej Sykała, Maciej Wizner, Krzysztof Bartoszewicz, Tomasz Czajka, Mariusz Żarnecki.