„Tworząc projekt muralu starałem się, aby ujmował on bogactwo i różnorodność
kultury dwudziestolecia międzywojennego. Chciałem
także, aby pojawiły się w nim odniesienia do możliwie jak najszerszego
spektrum dyscyplin artystycznych. Aby jednak uniknąć formalnego
przeładowania, zdecydowałem się na sportretowanie trojga
artystów, którzy w mojej kompozycji mają stanowić symboliczną
reprezentacje całego środowiska artystycznego międzywojennej Polski.
Malarstwo i sztuki wizualne reprezentuje Zofia Stryjeńska, literaturę
(i teatr) Witkacy, a muzyk pianista jazzowy i kompozytor Henryk Wars. Starałem
się , aby przestrzeń, w której przebywają artyści sugerowała niestabilność
i niepokój wojennej rzeczywistości, bez konieczności odwolywania się
do oczywistych skojarzeń obrazowych. Efekt ten chciałem osiągnąć dzięki
umieszczeniu w kompozycji niestabilnych i chyboczących się obiektów
oraz wzmocnienie efektu światłocieniowego. Liczyłem także, że bardziej
dynamiczny kontrast spowoduje podkreślenie dramaturgii sceny oraz, że
będzie wzbudzał skojarzenia z - powstałym w wyniku doświadczeń pierwszej
wojny światowej - ekspresjonizmem. Artystom towarzyszą dwa obrazy.
Pierwszy z nich to jeden z najcenniejszych obrazów z polskiej kolekcji, które
utraciliśmy podczas wojny, czyli portret młodzieńca autorstwa Rafaela Santi.
Drugi natomiast, to studium portretowe młodej kobiety autorstwa Leona
Wyczółkowskiego. Umieszczając te obrazy w mojej kompozycji chciałem
nawiązać do licznych strat, jakie poniosły polski kolekcje w zakresie sztuki
rodzimej i zagranicznej.”