Festiwal Kultury Utraconej

Bestia

Film znany też pod tytułem Kochanka apasza, reż. Aleksander Hertz, 1917. Jest to jedyny zachowany polski film z Polą Negri nakręcony dla warszawskiej
wytwórni Sfinks.

Pola Negri (1897-1987)

to pseudonim artystyczny Barbary Apolonii Chałupiec, polskiej aktorki, piosenkarki scenicznej oraz filmowej. Zdobyła światową sławę podczas złotej niemej epoki Hollywood i europejskiego filmu. W tamtym czasie była najczęściej obsadzana w roli femme fatale. Film Bestia to typowy melodramat, w którym świat wyższych sfer przeplata się z życiem warszawskiego półświatka. Pola, dziewczyna z prowincji, wykorzystuje zakochanego w niej mężczyznę aby ucieka z domu. Trafia do wielkiego miasta, gdzie zostaje znaną tancerką i poznaje bogatego przedsiębiorcę. Niebawem do miasta przyjeżdża szukający zemsty mężczyzna, z którym uciekła. Dzięki roli w Bestii aktorka została zauważona za granicą i po zerwaniu kontraktu ze Sfinksem kontynuowała karierę w Niemczech. Tam nawiązała współpracę z cenionym reżyserem Ernstem Lubitschem. W tym momencie kariery otworzyły się jej drzwi do kariery jej drzwi do Hollywood.

Festiwal Kultury Utraconej

Orkiestra Ludwika Sarskiego

Kolektyw artystyczny założony przez dwóch multiinstrumentalistów – kompozytorów: Damiana Szymczaka oraz Piotra Tomalę. Artyści łączą takie style jak early jazz, ragtime, tango, swing czy klezmer. Działalność Orkiestry Ludwika Sarskiego to kameralne koncerty oraz wykonywanie muzyki na żywo do filmów niemych, takich jak: Sherlock Jr Bustera Keatona, czy City Lights Charliego Chaplina. Orkiestra Ludwika Sarskiego jest zapraszana do współpracy przez najważniejsze media związane z kulturą w Polsce m.in.: TVP Kultura, Teatr Polskiego Radia, Program Drugi Polskiego Radia. Koncerty kameralne kolektywu cieszą się dużą popularnością, ponieważ dzięki ilustracyjnej muzyce filmowej słuchacz okiem wyobraźni przenosi się w świat kina, podróżując po epokach, miejscach i sytuacjach znanych mu z filmowych kadrów.

Krzysztof Kornacki (prelekcja)

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, filmoznawca specjalizujący się w historii kina polskiego. Jest autorem publikacji (m.in.: Kino polskie wobec katolicyzmu 1945–1970, Popiół i diament Andrzeja Wajdy), redaktorem kilku tomów zbiorowych (w tym Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie oraz Sacrum w kinie: dekadę później), redaktorem naczelnym Gdyńskich Zeszytów Filmowych SCRIPT, członkiem rad naukowych pism Panoptikum, Pleograf, Załącznik Kulturoznawczy, wykładowcą m.in. Uniwersytetu Gdańskiego oraz Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz członkiem-specjalistą Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk.

© All Rights Reserved.